Vi har öppet mellan 7.00 och 19.00

Kom underfund med din tandläkarskräck

Att gå till tandläkaren är tyvärr synonymt med obehag för många. Faktum är att ungefär varannan svensk upplever tanken som ångestladdad – vuxna som barn. Ca 5 procent har så allvarlig tandläkarfobi att de aktivt undviker att uppsöka tandvård, trots att de är i akut behov av det.

Är du rädd för tandläkaren? Tillhör du skaran som suckar högt när den årliga kallelsen till rutinkontrollen trillar ner på hallmattan? Lugn, det finns effektiva metoder att komma underfund med och till och med bota sin tandläkarskräck.

• Upprätta en trygg relation med din tandläkare – Genom att vara tydlig och ärlig om din tandvårdsrädsla kan tandläkaren anpassa behandlingen och göra situationen mindre skrämmande. Ofta grundar sig patientens tandläkarskräck i rädslan inför tandläkarens användning av olika instrument och att dessa i sin tur ska framkalla smärta. Ett obehag som kan dämpas exempelvis genom att boka in ett lite längre besök där tandläkaren utan stressmoment, i den takt som patienten föredrar, utför behandlingen.
  • Lugnande läkemedel –  Vissa patienter upplever det som mycket hjälpsamt att ta lugnande preparat, som tillfälligt kan döva ångest och oro, i samband med besöket. Är dessa läkemedel inte tillräckligt avtrubbande kan behandling även utföras under narkos eller under lustgas.
  • Kognitiv beteendeterapi – Studier visar att behandlingsprogram med kognitiv- och beteendeterapeutiskt upplägg är framgångsrika för tygla tandläkarfobi. I synnerhet när problematiken kan tacklas i ett tidigt stadium bland barn och ungdomar. Framstegen med KBT har gjort att många klinker upprättat samarbeten med psykologer som arbetar nära patient och tandvårdsteam.

Ett tandläkarbesök behöver inte vara en skräckupplevelse. Oavsett tandvårdsform har Uppsalakliniken-Team Brandmaiers medarbetare lång erfarenhet av att hantera tandläkarrädsla. Vi tror att kontinuitet är nyckeln till trygghet – att du som patient alltid träffar samma tandläkare varje gång.

Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just dig!